Coworking pisarne rastejo kot gobe po dežju



V ZDA je coworking space daleč najhitreje rastoč segment pisarniških nepremičnin, saj od leta 2010 raste po dobri 20-odstotni letni stopnji.  Tako naj bi bilo tudi v prihodnje in po raziskavi družbe JLL naj bi do leta 2030 zasedel 30 odstotkov vseh površin, ki so namenjene za pisarne. 

Takšni prostori so zanimivi tako za majhna kot velika podjetja, ki si zaradi nepredvidljivih gospodarskih okoliščin želijo fleksibilnosti tudi na tem področju. Ponudba je različna, na eni strani so free lancerji in mikro podjetja (zvečine mladi), na drugi strani pa poslovneži, ki veliko potujejo, in iščejo boljše prostore za kakšen teden ali dva, v katerih se lahko dobijo tudi s poslovnimi partnerji.

Kako je pri nas
Pri nas poznamo predvsem prve, pri čemer imamo kar dobro razvito mrežo inkubatorjev. V jeseni leta 2011 je bila ustanovljena iniciativa Slovenia Coworking, s tem pa se je v Sloveniji začela hitro razvijati tudi kultura coworkinga oz. sodela.
Večja podjetja se čutijo dovolj fleksibilna, če prostore najamejo. Če so uspešna, pa kaj hitro začnejo razmišljati o nakupu. Malo zaradi močnejše bilance na aktivni strani (kreditni potencial), malo pa zaradi varnosti in varčevanja v nepremičnini. Sploh družinska podjetja si tako delajo »pokojninski sklad«. Tudi tu in ne le pri bivanjskih nepremičninah se pokaže, da smo Slovenci pač najraje na svojem. O prednostih in slabostih lastništva sem pisal tudi v članku Nakup ali najem poslovnega prostora.

Nevarnosti fleksibilnosti
Pri JLL opozarjajo, da nepremičninska prožnost prinaša tudi določene minuse in nevarnosti. Opozarjajo, da takšen najem ni nujno cenejši od klasičnega najema pisarn (odvisno, koliko so zaposleni dejansko na tem delovnem mestu); v takšnih skupnih prostorih je treba paziti na intelektualno lastnino; pretirano sodelovanje in druženje uporabnikov prostorov lahko zmanjša njihovo produktivnost; predvsem večja podjetja morajo tudi oceniti, ali se takšni prostori skladajo s samo kulturo in dejavnostjo podjetja (da jim zaposleni ne bi uhajali v konkurenčna podjetja).