Zakaj sploh potrebujemo pisarne?
In če nadaljujem še z podvprašanjem: če obstoječih delovnih prostorov in poslovnih zgradb v tem trenutku ne bi bilo, bi jih najeli, ali zgradili še enkrat in na enak način?
Miha Prosen, Studio LIST
V začetkih industrializacije, ko so ljudje morali biti
fizično prisotni ob strojih, sta bili gradnja in urbanizacija logična
posledica. Velike stroje so sčasoma zamenjali manjši. Pisalnim strojem so
sledili računalniki, internet in druge visokotehnološke naprave ter storitve.
Čeprav danes pogosto ni nobene potrebe, da bi na delo prihajali
v prostore delodajalca, je opravljanje dela v pisarnah kot dediščina
industrializacije in enostavnejšega dodeljevanja dela ter nadzora, še vedno
najpogostejši kraj izvajanja dela. Priznajmo si, da je večino, kar lahko
zagotovi sodobna pisarna, možno zagotoviti tudi doma, vključno z dobro kavo.
Modeli in frustracije
V zadnjih desetletjih se na področju načrtovanja pisarn bolj
ali manj ukvarjamo z variacijami modelov odprtih pisarn (open plan office,
office landscape…), ki obljubljajo sodelovanje in povezovanje. Pogosto pa jih
spremljajo tudi frustracije, kot so hrup, motnje in nepotrebni sestanki, da o
izgubi časa ter denarja za potovanje na delovno mesto sploh ne govorimo.
Povezovanje in sodelovanje sta nujni komponenti uspešnih
podjetij. Vprašanje pa je, kako se povezovati in sodelovati brez negativnih
stranskih učinkov oziroma frustracij?
Podjetja so veliko vložila v prostore
V teh tednih smo priča diskusijam, smernicam in priročnikom na temo vrnitve v delovne prostore. Priročnik, ki vam pomaga pri vračanju ekipe v vaše delovne prostore, smo pripravili tudi mi. Večina informacij na to temo je seveda posledica želja podjetij, da se čim prej vrnejo nazaj v normalnost. Želja je razumljiva, saj so podjetja v nepremičnine in delovne prostore v preteklosti veliko investirala.
Po drugi strani pa nam je
karantena dodatno razkrila velik potencial in priložnost, da na novo osmislimo
način dela, sodelovanja ter povezovanja. Življenjsko priložnost imamo, da se
tega lotimo drugače. Tudi odgovornost. Če tokrat ne spremenimo nič, mogoče ne
bo naslednje priložnosti.
Torej, zakaj rabimo pisarne
Če začnemo na samem začetku, bi se najbrž morali vprašati
naslednje (če tega slučajno še niste storili):
• Zakaj
naše podjetje/organizacija obstaja? Kakšno je naše poslanstvo?
• Kakšna je
naša vizija in kako jo bomo dosegli?
• Kaj
moramo postoriti, da zastavljene cilje dosežemo?
• Kako naši
delovni prostori, v katerih poslujemo, omogočajo doseganje naših ciljev?
• Kako
ekipo povezati in spodbuditi pripadnost k skupnemu cilju?
• Kje na
svetu moramo biti fizično prisotni, da dosežemo svoje trge? Moramo biti sploh
kje prisotni?
• Kakšna
orodja potrebujemo – prostor, tehnologijo, aplikacije, storitve, opremo,
informacije?
• Kdo mora
sodelovati s kom? Kako moramo sodelovali? Kako pogosto?
• Kako
moramo komunicirati in sodelovati z zunanjim poslovnim okoljem, oskrbovalnimi
verigami, strankami in potencialnimi strankami?
• V kakšnem
obsegu želimo vsakodnevno potovati? Kako to sovpada z našimi trajnostnimi
cilji?
• Kako bomo
zagotovili poslovno in osebno izobraževanje, razvoj ter rast?
• Kako bomo
privabili najboljše kadre?
• Kakšne
bodo v prihodnosti priložnosti in tveganja za delovanje na način, ki smo ga
izbrali?
Nobeno izmed vprašanj, ki se jih morajo ekipe in podjetja
najprej vprašati, ni neposredno povezano z delovnimi prostori. To niso
nepremičninska vprašanja. O prostoru, ki ga potrebujemo, se začnemo spraševati
šele, ko odgovorimo na temeljna vprašanja.Veliko ekip in podjetij je v tem času
dodobra spoznalo prednosti in pomanjkljivosti dela od doma. Nekateri
razmišljajo o dolgoročni ali celo 100% uvedbi dela na daljavo.
Kaj je po nove pisarna prihodnosti
Enoznačen odgovor na vprašanje, kaj je pisarna prihodnosti,
ne obstaja. Nasvete za delo od doma so nasledili nasveti za vrnitev v pisarne z
dodanimi ukrepi socialnega distanciranja v pisarnah. Ustvarja se pritisk za
vrnitev v normalo. Pa vendar imamo priložnost, da način dela, sodelovanja in
povezovanja zastavimo drugače – v skladu s potrebami podjetij ter njihovih
ekip. Seveda je pravi odgovor lahko tudi to, da še naprej vse počnemo enako kot
prej.
![]() |
foto: Rok Deželak, RD2 |
Ko razmišljate o novi realnosti delovnega okolja, si najprej
zastavite vprašanja zgoraj. Ko boste nanje odgovorili, me iskreno zanima, ali
boste pristali na okolje, prostore in način dela, ki so bili za vas samoumevni
pred karanteno? Z veseljem bom prisluhnil vašim ugotovitvam.
O avtorju: Miha Prosen je magister arhitekture in direktor družbe Studio LIST iz Celja.
Dodatni viri: workessence.com
Preberi tudi:
Kaj bo z nepremičninami po korona virusu 2.
Enostaven najem pisarn
Koliko pisarn zares rabite
Prazne sejne sobe, ki so zasedene