Prihodnost poslovnih nepremičnin je fleksibilnost

Raziskave kažejo, da bo v prihodnje večina zaposlenih v poslovnih prostorih organiziranih projektno in ne več po svojih poklicih (delu). Zaposleni so le 40 odstotkov delovnega časa na svojo delovnem mestu.

Gre za dve ugotovitve, ki vodstvom podjetij dajeta veliko misliti, kakšne poslovne prostore bodo resnično potrebovali v prihodnje. Če glede izkoriščenosti delovnih prostorov, vse več podjetij opaža, da ta ni optimalna, bo zanje še večji iziv, projektna organiziranost. Ta pomeni, da pravniki, finančniki, prodajniki, tržniki, programerji ne bodo več sedeli vsak v svojem oddelku, temveč bodo pri določenem projektu sedeli skupaj. Pri tem ne bo pomembno, ali bo to trajalo en mesec, leto ali pa tri leta. Svojega stola oziroma pisarne tako ne bodo več imeli, saj se bodo selili po celotnih poslovnih prostorih.
Za organizacijo projektnega dela bodo morali biti poslovni prostori zelo fleksibilni. Če k temu dodamo še spremenjene delovne navade (delo od doma, na terenu) in karierne ambicije mlajše generacije (ta se najbolj boji dolgočasja, enoličnosti), potem velja res dobro razmisliti, kakšne poslovne prostore dejansko potrebujemo. Mladi vam bodo težko pet let sedeli na istem stolu.

Katere odgovore rabite

Preden se odločite za najem, nakup ali prenovo poslovnih prostorov morate dobro premisliti:
- kje boste postavili stene in kakšno pohištvo naročiti,
- koliko delovnih mest potrebujete,
- kakšna naj bodo, tu ne gre le za to, koliko rabite odprtih prostorov (open space), majhnih mirnih pisarn, sejnih sob in telefonskih govorilnic, temveč tudi nizkih in visokih miz, foteljev, klopi, mest za stoječe sestanke.
- Pohištvo mora biti mobilno, prilagodljivi morajo biti svetloba, zračenje in ogrevanje (hlajenje), posameznih delov poslovnih prostorov - koliko nesoglasij je zdaj glede odpiranja oken, radiatorja,
- timsko delo se hitro lahko sprevrže v zmešnjavo, zato morate zagotoviti pogoje za organizacijo dela, razne table, monitorje, projekcije...,
- predvsem pa se ne preveč ozirati po starih prostorih. Ti vas bodo pri načrtovanih spremembah hitro ustavili.

Komunikacija z zaposlenimi

Že običajna selitev je za zaposlene velik stres, zato je ključna dobra komunikacija z njimi, še posebej, če ste starejše podjetje. Zaposleni morajo biti vpeti v ta proces od samega začetka, sicer bo odpor do sprememb takojšen. Prvo vprašanje bo, kdo bo kje sedel, in kako potem razložiti, da povsod in nikjer.
Razmišljanje, saj se bomo (bodo) navadili, je naivno. Preden se bo to zgodilo, se bo podjetje ukvarjalo samo s seboj, produktivnost zaposlenih bo padla, kdo pa bo dal še odpoved. V najslabšem primeru se bo poslovne prostore začelo prilagajati starim prostorom.

Zbiranje podatkov

Uspešne preobrazbe poslovnih prostorov žal ni mogoče izpeljati brez ustreznih podatkov. Zbrati jih je treba čim več: o časovni zasedenosti posameznih delovnih mest, njihovem številu glede na velikost prostorov, kje se zaposleni največ zadržujejo, strošku na posamezni delovni prostor, kdo in koliko lahko dela od doma... Rezultati meritev so pogosto zelo presenetljivi in hitro ponudijo rešitve glede znižanja stroškov s poslovnimi prostori in povečanja zadovoljstva zaposlenih s pogoji dela.

Ne pozabite na "exit"

Tako kot pri vsaki naložbi je tudi pri nepremičninah treba razmisliti, kako bomo iz nje tudi ven prišli. Številna podjetja gradijo poslovne prostore zase in niti malo ne pomislijo, da jih bodo kdaj morala prodati. "Mi smo dobri, rastemo, delamo, zakaj bi razmišljali o propadu podjetja!?" Še bolj kot za pisarne je to pomembno pri skladiščih, trgovinah, proizvodnjih prostorih, garažah.
Če se jim vendarle zalomi in začnejo iskati kupca ali najemnika za odvečne prostore, ugotovijo, da zelo malo podjetij potrebuje takšne prostore. Če slučajno komu ustrezajo ustrezajo, so pa stroški z njimi previsoki. Cena (najemnina) takšnih "namenskih" poslovnih prostorov je na trgu seveda precej nižja od fleksibilnih prostorov, ki jih je mogoče za razmeroma malo denarja spremeniti.

Mercatorjeva sreča

Nima vsak takšne sreče, kot jo ima Mercator s svojo poslovno stavbo na Dunajski cesti v Ljubljani. S selitvijo v novo poslovno stavbo na Letališko cesto, kjer bo imel tudi centralni logističen center, bo sedanjo zastarelo stavbo prodajal. Ta bo zanimiva predvsem za investitorje, ki jo bi spremenili v stanovanja - lokacija je dobra, cene stanovanj visoke. Prostorski načrt MOL namreč to omogoča, če ne bi, bi bilo posodabljanje starih pisarniških prostorov povsem druga zgodba.

Zraven Mercatorjeve poslovne stavbe v Ljubljani so že stanovanja. foto: blogPROSTOR.si

Preberite tudi:
Kakšni bodo poslovni prostori v prihodnje
Najboljše pisarne v Ljubljani
Zakaj bi sedeli le na enem stolu
Koliko pisarn zares rabite
Intervju: Z dobrimi pisarnami se produktivnost zveča tudi za 30 odstotkov